קריאת כיוון – כך תגדלו ילדים סקרנים

הילדים שלכם דבוקים למסכים ולא מוכנים להיפרד מהם? החדשות הטובות: בשינוי הרגלים פשוט ומיידי תוכלו להשפיע על העתיד של ילדכם.

החדשות הרעות: זה תלוי רק בכם. קבלו את 5 סיבות הזהב לכך שילדים זקוקים לחוויית ההקראה או הקריאה כדי להתפתח טוב יותר

איך מגדלים ילדים סקרנים, עם כישורי שפה מפותחים, אוצר מלים גדול, יכולת הבעה, יצירתיות ודמיון עשיר? מתחילים להקריא להם ספרים מגיל צעיר. גם בעולם מרובה מסכים זה עדיין אפשרי.

אנחנו חיים בעידן מרובה מסכים, והילדים שלנו גם אם נרצה וגם אם לא נרצה הם חלק ממנו. טלפונים חכמים יותר ופחות, טלוויזיה, טאבלטים, מחשבים ניידים ונייחים הפכו לחלק בלתי נפרד מהיום יום של כולנו. חשיפה ממושכת למסכים, כך עולה ממחקרים רבים, היא בין הסיבות המובילות להפרעות קשב וריכוז. החדשות הרעות – העולם שלנו ילך ויהפך לממוסך יותר ויותר. החדשות הטובות – עדיין לא מאוחר להשפיע על הרגליו של הדור הצעיר.

“מחקרים רבים תומכים בכך שלקריאה יש חשיבות רבה בפיתוח העולם הרגשי והשפתי של ילדים קטנים”, אומרת א.ל פסיכולוגית התפתחותית, “אבל  גם מבלי להזדקק לאותם מחקרים, הורים רבים אימצו באופן אינטואיטיבי את טקס הקראת הסיפורים לפני השינה לחלק משגרת יומם, או שגרת הערבים שלהם”. א.ל היא אמא לילדה בת 3 ולילד בן “רבע לשש”.

“ספר אהוב זוכה אצלנו להקראות חוזרות ונשנות והילדה שלי כבר יודעת לשלוף מהמדף בדיוק את מה שהיא רוצה שנקריא לה”, אומרת א.ל, “ומהבחינה הזאת אני חושבת שכדאי לקנות ספרים לילדים קטנים ולא להסתמך רק על השאלה בספרייה. הכלל בקניית ספרים מבחינתי הוא למצוא את המקום עם ה-value for money  הטוב ביותר, כלומר זה שנותן את ערך הקנייה המוצלח ביותר. אני קונה את כל הספרים לילדים ביריד הספרים בהיכל נוקיה. אפשר למצוא שם בכל השנה 7 ספרים במחיר של 100 שקלים. בתור משפחה שאוהבת לקרוא, למחירים הללו אין תחליף באף חנות ספרים אחרת”.

הקראת סיפורים לפני השינה הם “מאסט” מבחינתם של ילדיה של א.ל כמו גם שלה. “אצלנו הילדים לא מוכנים ללכת לישון בלי שנקריא להם סיפור. הילד הגדול שלנו כבר קורא לבד, אבל את הבסיס לכך הוא קיבל בהקראות שהקראנו לו מדי ערב מאז שהיה בערך בן שנה וחצי”. שאלנו את א.ל מה הערך שיש להקראה או לקריאת ספרים.

 

  1. הרחבת אוצר מלים ופיתוח כישורי שפה:

ספרים מעשירים את שפתם של הקטנים. גם אם הם לא מבינים את כל מה שמקריאים המלים נכנסות למאגר השפתי שלהם ולחשיפה אליהם יש ערך גדול.  כשהם יחשפו למלים האלה בעתיד הן כבר יהיו מוכרות להם. הקראת ספרים לפעוטות החל מגיל שנתיים היא אידיאלית כי היא חושפת את הילד למלים בסיסיות ובשלב בו מתפתח הדיבור, לספרים יש ערך רב בהרחבת אוצר המלים. הספרים הם הדלת או החלון הראשון לעולם הרחב שהסקרנות כלפיו רק הולכת ומתפתחת אצל הקטנים.

  1. זמן איכות:

טקס הקראת ספרים הוא זמן מיוחד במשך היום. לעיתים הוא שיא הקרבה בין הורה לילד, אם בין סבא וסבתא לנכד. זה זמן שבו מתנתקים ממסכים ומהסחות דעת, יושבים בקרבה פיזית ובקשב רב האחד לשני. הספר הוא לעיתים רק המתווך להתחיל בשיחה על נושאים הקרובים לליבם של הקטנים, מהיום שעבר עליהם בגן ועד חלום מפחיד שחלמו בלילה שעבר. בדרך כלל גם הספרים עצמם מספקים נושאי שיחה והתמודדות ומחזקים את הפן הרגשי של הקטנים. “הזמן הזה הינו יקר ערך”, אומרת א.ל, “מכיוון שהוא זמן מעבר נחוץ בין היום ללילה, בין ערות לשינה, בין פעילות לרגיעה, מרחב ביניים שבין מציאות לדמיון”.

  1. חיזוק תחושות הביטחון העצמי:

למה בעצם ילדים אוהבים לשמוע סיפור מסוים עשרות או מאות פעמים? למה יש ספרים שהילדים שולפים שוב ושוב ממדף הספרים ומבקשים שיקריאו להם? התשובה לפי א.ל היא פשוטה – “ילדים אוהבים לשמוע את הסיפורים האהובים עליהם שוב ושוב, בדיוק כמו שהם אוהבים לצפות בסרטים האהובים עליהם שוב ושוב ושוב. עושה רושם שככל שהם מכירים אותם טוב יותר, כך הם נהנים מהם יותר. ההיכרות עם הסיפור והיכולת לצפות את העלילה, או אפילו לדקלם מלים מוכרות, מעניקות תחושת בטחון ותחושת שליטה החשובות ביותר לילד. בסופו של דבר לחיזוק תחושת הביטחון הזאת חשיבות ביצירת דימוי עצמי חיובי לילד”.

  1. פיתוח יכולות התבוננות ויזואליות:

הטקסט בספרים הוא רק חלק מהסיפור, לאיורים יש בהם משקל לא פחות. הפניית המבט כלפי האיורים מאפשרת להורים ולילדים לצאת יחד לעוד הרפתקה. כזאת שאפשר לשים בה לב לתמונה הגדולה אך גם לפרטים קטנים בה.  ספר לילדים הוא על פי רוב יצירה משותפת של הכותב והמאייר. שימת דגש גם על האיורים, בחוויית הקראה-קריאה משותפת, תעודד את הילדים לפתח את המחשבה היצירתית. בפעם הבאה שתקריאו לילדים קטנים ספר, נסו לספר יחד עם הקטנים את סיפור העלילה רק באמצעות הסתכלות בתמונות.

  1. הקניית הרגלים:

בבית שבו קוראים ומקריאים מדי ערב ספרים, הטקס הזה הופך להרגל קבוע. ספרים הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהחיים. ילדים שבגיל שנתיים היו רגילים לשמוע סיפורים פשוטים מאד, בגיל 4 כבר יחכו לשמוע עלילות מורכבות יותר ובגיל 6 כבר ידעו להעריך לבד הומור, איורים מוצלחים ודמויות ראשיות מעניינות במיוחד.  א.ל מספרת שבנה הבכור בן “רבע לשש” כבר התחיל לקרוא לבד. “למרות זאת הוא מבקש שנמשיך להקריא לו ספרים. ואחד הכיפים הגדולים המשותפים שלנו עכשיו הוא הקריאה לסירוגין. משפט אחד אני או אבא שלו מקריאים, ואת המשפט הבא בננו קורא לבד, וכך הלאה. מבלי שהיינו מתחילים להקריא לו ספרים מגיל מאד צעיר, קרוב לוודאי שההרגל הזה לא היה משתרש אצלנו בבית”.

יריד הספרים בהיכל מנורה מבטחים. רחוב יגאל אלון 51 (שער 4, צמוד לארומה) תל אביב.