הפרעת קשב וריכוז היא אינה לקות למידה!

הפרעת קשב (ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder הינה תסמונת נוירולוגית המאופיינת במוסחות, אימפולסיביות וחוסר מנוחה.

מאפיינים אלה קיימים מילדות, ומתגברים יחסית לצפוי בכל גיל, באופן הפוגע בתפקוד היומיומי. הפרעת קשב היא היכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה. כלומר, העדר היכולת לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מהגירויים האחרים. יש להבין כי על אף שתסמונת נקראת ‘הפרעה’ אין היא ליקוי או פגם – בניגוד לחלק מהדעות המקובלות.

קיימים מיתוסים רבים אודות הפרעת קשב וריכוז שאין להם אחיזה במציאות. מרבית הילדים מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז דרך מערכת החינוך כתסמונת לליקוי למידה.

האם הפרעת קשב היא לקות  למידה?

הפרעת קשב היא היכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה. כלומר, העדר היכולת לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מהגירויים האחרים.                        

הפרעת קשב היא הפרעה גופנית. יחד עם זאת, כפי שוודאי אתם חווים עם ילדכם, יש לה השלכות על תחום הלמידה. להפרעת קשב אכן השפעה ניכרת על התפקוד בלימודים, אך היא לא הפרעה לימודית, אלא הפרעה שמשפיעה על כל תחומי חייו של ילדכם.

אם כן, מה ההבדל בין הפרעת קשב ללקות למידה?

לקויות למידה שכיחות מאוד כתחלואה נלווית להפרעת קשב, אך הן לא הבעיה עצמה. למשל קושי ברכישת קריאה שיכול להראות כמו לקות למידה, יכול לנבוע בעצם מהפרעת קשב.
לקות הלמידה היא לעתים קרובות רק התחפושת של הפרעת הקשב.

כמה עובדות:

  • הפרעת קשב נתפסת כלקות למידה והיא איננה לקות למידה.
  • רק לשליש מהילדים בעלי הפרעות הקשב יש לקויות למידה.
  • הביטוי העיקרי של ההפרעה הוא בכלל התנהגותי חברתי רגשי ורק אחר כך לימודי.
  • ילד עם הפרעת קשב הקשיים יהיו רוחביים ולא יראו רק בלמידה אלא גם בתחומים אחרים שקשורים לסדר וארגון. הקושי מופיע בכל תחומי הלמידה ולא רק קריאה כתיבה חשבון אלא כציר רוחבי.

 

שיטת A&S מלמדת בהתאם למנגנוני הלמידה במוח

כשתלמיד נדרש לשבת בכתה ולהקשיב למורה לאורך זמן, תוך התעלמות מכל הגירויים האחרים שעוברים בסביבה, יכולים להתעורר קשיים רבים. לבעלי ADHD קשה מאד להתמודד עם פעילות מונוטונית, חד גונית, כמו קריאת ספר, האזנה לשיעור או הכנת שיעורי בית. מצד שני, במצבים בהם יש גירוי ממקד, בעיקר מסכים (טלוויזיה, מחשב), או משהו שמאד מעניין את בעל הפרעת הקשב – התכונה לא תבוא לידי ביטוי והוא יוכל להתרכז.

Learnwise.co.il  היא תוכנה המוצגת על מסך המחשב בלבד, ללא עזרים נוספים. בדרך זו, התלמיד, גם אם סובל מהפרעת קשב, נשאר ממוקד ואין גירויים נוספים מסביבתו שעלולים להפריע לו בתהליך הלמידה, כגון: הקשבה למורה וירטואלי, לימוד ממקור נוסף כמו: ספרים או אינציקלופדיות, ועוד.

הרבה פעמים הילד מוצא את עצמו חולם, חושב על דברים אחרים, ומפספס חלק ממה שנאמר בכתה. הילד מתקשה לשבת בשקט, יש לו דחף פנימי לזוז כל הזמן והוא צריך להתאמץ מאד להתגבר על הדחף הזה. ב – learnwise.co.il  הדחף הזה אינו קיים.

ב learnwise.co.il   קצב הלימוד נקבע לפי הוראותיו של הלומד. גם אם הילד חולם לרגע או עסוק במחשבות על דברים אחרים, השיעור “קופא” ומחכה לו לרגע שבו ימשיך ללמוד ויצווה על הלומדה לעבור לשקופית הבאה.

אך הדבר החשוב ביותר הוא שיטת הלימוד של learnwise.co.il.

שיטת A&S מלמדת בהתאם למנגנוני הלמידה במוח. כיום הלמידה הפרונטאלית הן על ידי מורה פרטי והן במסגרת כיתת לימוד קטנה או גדולה, מבוססת על קליטה באמצעות 5 החושים וחיזוק מנגנון הזיכרון כמגביר IQ ומשום כך נשענת על מנגנון הקשב.

אך במוח האדם יש גם את המנגנון החושב, המנגנון הלומד.  הדרך היחידה ללמוד באמצעות מנגנון זה היא להבין את החומר.

כשהילד מבין הוא יודע, הוא זוכר, הוא בטוח בעצמו והוא מגיע להישגים! מנגנון הלמידה במוח הינו המנגנון באמצעותו אנו מגיעים לידי הבנה.

מנגנון הלמידה במוח מתחיל מהקשב החזותי המספק לנו מידע דרך הזיכרון החושי. קצב התנדפות הידע מזיכרון זה הוא בין 7 ל – 11 שניות, כל הפרעה שנקראת בדרך מונעת ממידע לחדור לזיכרון השליפה שלנו ולכן לא מתקיימים ריכוז והבנה שמשמעותם  שימור המידע בזיכרון לשליפה.

Learnwise.co.il מציגה את הפתרונות הבאים:

למידה באמצעות התניה. כיצד?

לאחר שהלומד מסיים תהליך למידה הוא מתבקש לענות על שאלה, אם הוא ענה בצורה נכונה הוא מקבל פידבק. הפידבק אותו מקבל הלומד זהה לדרגת הקושי של השאלה אותה פתר.

ללא מילים מבין המוח את הסימנים ומתאמן כדי לקבל את הפידבקים שוב ושוב.

אם הלומד טעה הוא מקבל הזדמנות שנייה ליצירת חשיבה מחודשת על ידי מתן רמז. הרמז יהיה תמיד החוק המתמטי שפותר את התרגיל. כך, יוצר המוח התניה בין חוק מתמטי לבין תרגיל.

לכן, בכל פעם מחדש יוכל הלומד לשלוף בחשיבה אוטומטית את החוק המתאים לפתרון התרגיל.

הדבר החשוב ביותר הוא  למידה ללא “גנבי קשב”.

מי הם גנבי הקשב?

“גנבי קשב” הוא כינוי לכל אותם דברים אשר מסיתים את תשומת הלב ושוברים את הריכוז שלנו.

בלמידה קיימים מספר “גנבי קשב” עיקריים ואלו הם:

  • רעש / קול
  • חוסר ידע או מקצועיות
  • למידה עקיפה – למידה בה החומר מוגש דרך אמצעי המחשה עקיפים המרחיקים את הלומד מהבנה כמו: סרטונים, אנימציות וכד’
  • שימוש באמצעי המחשה מרובים ללימוד נושא אחד

מאחר וב –  learnwise.co.il  אנו מלמדים דרך מנגנוני ההבנה של המוח, אין אנו משתמשים כלל בקול כיוון שהוא אחד מגנבי הקשב המשמעותיים ביותר בלמידה מול מחשב.

מאחר ואין קול , אין צורך בעיבוד מידע שמיעתי כל המידע עובר דרך קשר עין  מוח, קשר זה הוא הקשר החזק ביותר למנגנוני ההבנה, הריכוז והזיכרון במוח האדם.

כמו כן, אין אנו משתמשים באנימציות והמחשות. הסיבה לכך היא לגרות את המוח להשלים את פערי הסקרון באמצעות המנגנון החושב. כך, יכול הלומד לבצע היקש לוגי בין חוק מתמטי לתרגיל וליישם את החוקים גם על תצורות שונות ואחרות של תרגילים. לדוגמא: תרגיל מספרי אלגברי ובעיה מילולית.

כיום learnwise.co.il נותנת פתרון ללימוד מתמטיקה ואנגלית לילדים בכיתות ז’ עד י’.

המערכת היחידה שמאפשרת לילדים לפתח את תחושת המסוגלות העצמית, להגיע להישגים ולעקוף את המנגנון המסיח בהפרעת קשב וריכוז דרך מנגנון הלמידה וההבנה של המוח.