האם ילדים לקויי שמיעה הם גם ילדים לקויי למידה?

ישנם ילדים ומבוגרים רבים בעלי שמיעה תקינה המתקשים להבין דיבור ושפה כשהם נסמכים על הערוץ השמיעתי בלבד.

הם מתקשים לקלוט מידע שמיעתי, בעיקר בתנאים מקשים (כגון: רעש רקע, דיבור מהיר ודיבור או רעש מתחרה). תופעה זו מכונה: "ליקוי בעיבוד מידע שמיעתי".

בחלק מהמקרים הליקוי בעיבוד השמיעתי נובע מפגיעה ספציפית במבנה או בתהליכים הקשורים למסלול השמיעתי. במקרים אחרים הבעיה נובעת מליקוי כללי יותר בתפקוד, כגון: הפרעות קשב, קשיים קוגניטיביים וכו', ויתכנו גם מקרים בהם הליקוי נובע משתי הסיבות גם יחד.

ילד לקוי שמיעה מגלה לרוב קשב קצר ובלתי ממוקד. הוא אינו מסוגל לערוך סינון בין דמות ורקע שמיעתיים או להתרכז בגירוי אחד מתוך שפע של גירויים.

מהו עיבוד מידע שמיעתי?

עיבוד מידע שמיעתי הינו האופן בו המח שלנו מבחין בין הצלילים סביבנו והאופן בו הוא מזהה ומפרש אותם.

מהו ליקוי בעיבוד מידע שמיעתי?

מערכת השמיעה המרכזית עוסקת בתהליכים של פענוח ועיבוד המסר השמיעתי.
בעיות בעיבוד שמיעתי APD מאובחנות כסוג של בעיות ייחודיות המאפיינות כ- 5% מהתלמידים.

קושי בעיבוד שמיעתי מרכזי יכול להתבטא בתפקודי המוח הבאים:

  • תפקודים הדורשים קשב שמיעתי, אבחנה שמיעתית וזיכרון שמיעתי.
  • הבנה ומילוי הוראות המוגשות דרך הערוץ השמיעתי.
  • הבנת טקסטים דבורים.
  • הפרדה בין מסר משמעותי לרעש רקע.
  • קשב, ריכוז וזיכרון.
  • אבחנה השמיעתית.
  • עיבוד מידע ברצף.

    לדוגמא: קושי לבצע הוראות הכוללות שלבים אחדים, קושי בזכירת מידע שמוצג באופן אודיטורי, קושי בקריאה או ריבוי שגיאות כתיב, הינן רק חלק מהסימנים השונים העשויים להעיד על קיומן של בעיות בעיבוד השמיעתי APD.לקות בשמיעה נחשבת בטעות ללקות למידה. הסיבה לכך היא פשוטה כל שיטות הלימוד היום עובדות בתפקודים הדורשים קשב שמיעתי, אבחנה שמיעתית וזיכרון שמיעתי כמו:

  • הבנה ומילוי הוראות המוגשות דרך הערוץ השמיעתי
  • הבנת טקסטים דבורים
  • הפרדה בין מסר משמעותי לרעש רקע
  • אבחנה השמיעתית

ב – learnwise.co.il אנו לומדים לפי עקרונות עיבוד המידע של המנגנון הקוגנטיבי . מנגנון זה עובד על הפנמה והבנה. אין אנו משתמשים ב"קול" ככלי להעברת ידע, אלא בתהליכי למידה שלמים ורציפים המביאים את התלמיד משלב הקניית הידע ועד לשלב היישום.

 

ב – Learnwise.co.il המורה הפרטי החכם, לקות השמיעה אינה באה לידי ביטוי בלמידה. למה?

שיטת הלימוד: שיטת A&S מלמדת בהתאם למנגנוני הלמידה במוח. כיום הלמידה הפרונטאלית הן על ידי מורה פרטי והן במסגרת כיתת לימוד קטנה או גדולה, מבוססת על קליטה באמצעות 5 החושים וחיזוק מנגנון הזיכרון כמגביר IQ.
אך במוח האדם יש גם את המנגנון החושב, המנגנון הלומד. הדרך היחידה ללמוד באמצעות מנגנון זה היא להבין את החומר.
כשהילד מבין הוא יודע, הוא זוכר, הוא בטוח בעצמו והוא מגיע להישגים!
כיצד פותרת learnwise.co.il את הבעיה בלימוד מתמטיקה ואנגלית?
למידה באמצעות התניה ב – learnwise.co.il אנו משלבים את שיטת ההתניה המוחית.
לאחר שהלומד מסיים תהליך למידה הוא מתבקש לענות על שאלה, אם הוא ענה בצורה נכונה הוא מקבל פידבק. הפידבק אותו מקבל הלומד זהה לדרגת הקושי של השאלה אותה פתר.
ללא מילים מבין המוח את הסימנים ומתאמן כדי לקבל את הפידבקים שוב ושוב.
אם הלומד טעה הוא מקבל הזדמנות שנייה ליצירת חשיבה מחודשת על ידי מתן רמז. הרמז יהיה תמיד החוק המתמטי שפותר את התרגיל. כך, יוצר המוח התניה בין חוק מתמטי לבין תרגיל.
לכן, בכל פעם מחדש יוכל הלומד לשלוף בחשיבה אוטומטית את החוק המתאים לפתרון התרגיל.
למידה ללא "גנבי קשב"

"גנבי קשב" הוא כינוי לכל אותם דברים אשר מסיתים את תשומת ליבינו ושוברים את הריכוז שלנו. כמו:

  • רעש / קול
  • חוסר ידע או מקצועיות
  • למידה עקיפה – למידה בה החומר מוגש דרך אמצעי המחשה עקיפים המרחיקים את הלומד מהבנה כמו: סרטונים, אנימציות וכד'
  • שימוש באמצעי המחשה מרובים ללימוד נושא אחד

מאחר וב – learnwise.co.il אנו מלמדים דרך מנגנוני ההבנה של המוח, אין אנו משתמשים כלל בקול כיוון שהוא אחד מגנבי הקשב המשמעותיים ביותר בלמידה מול מחשב.
מאחר ואין קול , אין צורך בעיבוד מידע שמיעתי כל המידע עובר דרך קשר עין מוח, קשר זה הוא הקשר החזק ביותר למנגנוני ההבנה, הריכוז והזיכרון במוח האדם.

התמונה השלמה וההרמונית בלמידה באמצעות learnwise.co.il

ב- learnwise.co.il קיימים מסלולי למידה רציפים במתמטיקה ובאנגלית. כל מסלולי הלמידה מפורקים לחלקי הידע הקטנים ביותר, בהרמוניה שלמה לבנה על לבנה.
כל ידע אותו מקבל הלומד מופיע עם בדיקה יישומית של הידע (פתרון שאלה או תרגיל), כך שאם הלומד אינו מבין אנו מגלים זאת כבר בשלבי הלמידה הראשונים.

הלומד יודע כבר בשלבי הלמידה הראשונים כי אינו מבין את החומר ואז מגביר את הריכוז. האפשרות העומדת בפניו לחזור על תהליך הלמידה מספר פעמים מקנה לו את הביטחון בלמידה.
הרגשת הביטחון מפתחת אצל התלמיד את תחושת המסוגלות העצמית, ברגע שהתלמיד מגיע לנקודה זו הוא יוצר הצלחות.
כיום מאפשרת learnwise.co.il למידה של המקצועות מתמטיקה ואנגלית לתלמידים בכיתות ז' עד י'.